Header

Adjunct Directeur Marketing & Public Affairs Erasmus Medisch Centrum

STATUS VAN DEZE OPDRACHT:

Werving van Kandidaten

Adjunct Directeur Marketing & Public Affairs

Erasmus Medisch Centrum

Locatie: Rotterdam

Erasmus MC, de organisatie

Het Erasmus MC is het grootste en meest veelzijdige universitair medisch centrum (umc) van Nederland, gevestigd te Rotterdam. Het is een innoverend umc waar hoogwaardige kennis wordt ontwikkeld, overgedragen aan toekomstige professionals en toegepast in de zorg voor patiënten. Het terrein van haar kennis is zeer breed en strekt zich uit van ziekte tot gezondheid en van individuele tot maatschappelijke gezondheidszorg. Het Academisch Ziekenhuis Rotterdam is sinds 2002 Erasmus MC.

Missie

De missie luidt: “Het Erasmus MC is op het gebied van ziekte en gezondheid een internationaal erkend centrum voor excellente, met toewijding gegeven patiëntenzorg, gewaardeerde kennisoverdracht en hoogwaardige kennisontwikkeling”.

Het Erasmus MC is met recht een ambitieuze organisatie te noemen, en krijgt nationaal en internationaal erkenning. De kernwaarden van het Erasmus MC zijn samen & verbinden, grensverleggend en maatschappelijk betrokken.

De organisatie bevindt zich in een transitie fase, waarbij op meerdere terreinen de komende periode veranderingen plaatsvinden en zaken uit gekristalliseerd worden.

Strategie, Beleid & Verantwoording (SB&V)

Het afgelopen jaar heeft de thematisering vorm gekregen. Om de kwaliteit van de ondersteuning van en dienstverlening aan het primaire proces en de onderlinge afstemming te verbeteren worden de huidige directies samengevoegd tot een Service Organisatie (SO) en Strategie, Beleid & Verantwoording (SB&V). SB&V initieert, begeleidt, ondersteunt en coördineert, in voortdurende verbinding met zowel de organisatie als de buitenwereld, integraal strategisch beleidsadvies aan de Raad van Bestuur. In afstemming met de thema’s en 2 SO’s adviseert SB&V de Raad van Bestuur over de Erasmus MC-brede strategie, het beleid en de verantwoording. Daarnaast herijkt en evalueert zij met regelmaat de strategie, beleid en keuzen in afstemming.

SB&V is bovenal een organisatie met een werkwijze van een netwerkorganisatie, die bijdraagt aan de toppositie van het Erasmus MC door processen te stimuleren en faciliteren die leiden tot samenwerking, creativiteit, talentontwikkeling, ondernemerschap, resultaatverantwoordelijkheid en kwaliteitsbewaking in het Erasmus MC.

Het primair proces (de Thema’s) is en blijft de creatieve kern van het Erasmus MC. SB&V bepaalt niet en neemt niet over. Zij initieert, begeleidt, ondersteunt en coördineert de koers van het Erasmus MC op de gebieden Strategie, Beleid en Verantwoording.

Binnen SB&V worden adjunct directeuren en adviseurs aangesteld. Per beleidsgebied een adjunct directeur en een adviseur. De adjunct directeuren en adviseurs vertegenwoordigen de volgende beleidsgebieden:

  • Onderwijs en onderzoek
  • Human Development (HD)
  • Public affairs en marketing
  • Projectportfoliomanagement
  • Patiëntenzorg
  • Financiën
  • ICT

SB&V ondersteunt de thema’s bij het bepalen van het beleid en het opkoers blijven. Zij coördineert en ondersteunt alle themabrede en themaoverstijgende (tijdelijke) activiteiten om zo een optimale verbinding te creëren tussen primaire en ondersteunend procesonderdelen.

Evaluatie van alle activiteiten vindt tevens plaats binnen SB&V: worden de goede dingen gedaan en worden de dingen goed gedaan. SB&V adviseert over bijsturing van de koers. Hierin werkt SB&V zeer nauw samen met Concerncontrol.

Resultaat- en aandachtsgebieden

Strategie:

  • Scenario denken: welke denkbare ontwikkelingen zijn er voor het Erasmus MC de komende 10 tot 20 jaar.
  • Strategie: welke stip op de horizon voor de komende 5 jaar (koers ‘018) en wat moet daarvoor gedaan worden? Welke keuzes betreft patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs?
  • Ex- en interne analyse en verbinding: met welke externe en interne ontwikkelingen, netwerken en vertegenwoordigers dient rekening gehouden te worden en hoe worden deze resultaatgericht in verbinding gebracht?
  • Conceptuele vertaling van de Erasmus MC identiteit naar succesvolle marketing strategieën en plannen.

Beleid:

  • Beleidsanalyse en vaststelling: opstellen concernbreed meerjarenplan met concrete keuzen, doelstellingen en kaders, waarbinnen thema’s, afdelingen en SO hun meerjarenplan kunnen maken.
  • Meetbare beleidsdoelstellingen: perspectiefnota met doelen voor het komende jaar.
  • Projectenportfolio management: draagt zorg voor inzichtelijke en in overleg geprioriteerde programma en projectagenda.

De verantwoordingsfunctie draagt bij aan de planningscyclus, de feitelijke rapportage over het al dan niet behalen van de geplande doelstellingen en werkt mee aan de analyses en voorstellen voor de eventuele aanpassing en bijsturing. Concerncontrol initieert de planning & control cyclus. Het hebben van aanvullende rollen en de wisselwerking met de organisatieonderdelen van het Erasmus MC maakt de positieve wederzijdse afhankelijkheid tussen concerncontroller, directeur SB&V, adjunct directeuren en het overleg SB&V duidelijk.

De adjunct directeur SB&V valt hiërarchisch onder de directeur SB&V, heeft een functionele relatie met de Raad van Bestuur en de concerncontroller, en vormt samen met een adviseur een team per beleidsgebied.

Adjunct directeur Marketing & Public Affairs, het profiel

De adjunct directeur draagt zorg voor het coördineren van themaoverstijgende beleidsdoelstellingen en bevordert de relaties tussen bestuur, primair proces en overige organisatieonderdelen (brugfunctie). Het binden en verbinden van het primaire proces en de thema’s om strategische planning, beleidsontwikkeling, monitoring en evaluatie vorm te geven is een hoofdbestanddeel van de rolinvulling. De adjunct directeur werkt Erasmus MC breed maar is verantwoordelijk voor het eigen kennisgebied Marketing & Public Affairs.

De geschikte kandidaat toont

  • Academisch denk – en werkniveau.
  • Uitstekend vakmanschap in marketing dankzij minimaal 5 jaar werkervaring en een relevante opleiding.
  • Brede kennis van de gezondheidszorgorganisaties, wetenschappelijk onderzoek en –onderwijs.
  • Inzicht in ontwikkelingen en prioriteiten in de gezondheidszorg, wetenschappelijk onderzoek en –onderwijs.
  • Inzicht in politieke, bestuurlijke en maatschappelijke prioriteiten, evenals in beleidsvormingsprocessen.
  • Een strategische en bestuurlijke lange termijn visie.
  • Ervaring in ‘new business’ ontwikkeling met inzet van methoden en technieken om creativiteit te mobiliseren.
  • Ervaring in het begeleiden van complexe veranderingstrajecten.

De adjunct directeur is flexibel en creatief in de wijze waarop omgegaan wordt met de actoren op de diverse niveaus in de organisatie. Hij/zij verkrijgt draagvlak voor strategische plannen, door aan te sluiten bij de behoeften, de beleving en de ontwikkelingen in- en extern. Hij/zij heeft het vermogen om op een inspirerende wijze mensen te binden en te verbinden. De adjunct directeur geeft er blijk van zicht te hebben op de diverse belangen in de organisatie en kan deze belangen wegen en onderling verbinden. Daarnaast is de adjunct directeur zich bewust van zijn/haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hij/zij straalt gezag en vertrouwen uit, is een bruggenbouwer, combineert een zakelijke instelling met het vermogen tot relativeren.

Praktische informatie betreffende de procedure

Terra Management Groep zal na een voorselectie een voorstel van geschikte en gemotiveerde kandidaten aan opdrachtgever voorleggen in de vorm van een presentatie van curricula vitae. De interne procedure is afgerond. De selectie- en benoemingsprocedure die daarop bij het Erasmus MC volgt, wordt door Terra Management Groep begeleid. Referenties worden alleen ingewonnen na toestemming van de kandidaat.

Wanneer u geïnteresseerd bent in de vacature, ontvangt Terra Management Groep graag zo snel mogelijk doch uiterlijk 5 februari a.s. een curriculum vitae met daarin per functie een korte beschrijving van de resultaten van uw bijdrage aan de doelstellingen van eerdere werkkringen. Wanneer uw profiel voldoende aanknopingspunten biedt, nodigen wij u uit voor een kennismakingsgesprek met de consultant. Daarna zal Terra haar voorstel doen aan het Erasmus MC. Het is de bedoeling om de selectieprocedure daar vervolgens plaats te laten vinden in de maanden februari en maart om de procedure daar waar mogelijk af te ronden medio maart 2012. Indiensttreding wordt beoogd zo spoedig mogelijk daarna.

Honorering van de functie verloopt volgens de CAO-UMC. Terra kan u hierover nader informeren.

Voor een uitgebreide informatienotitie en resterende vragen kunt u ons bellen of e-mailen.

Terra Management Groep

drs. Barbara D. de Beukelaar, Directeur/Consultant

drs. Brenda Kamps, Consultant

Postbus 22

3720 AA Bilthoven

Telefoon 035 – 625 00 50

E-mail adres: terra@terragroep.nl