Header

Knowledge & Learning Manager


Heb jij ruime ervaring met het ontwikkelen van een lerende organisatie en met knowledge management? Heb je kennis van Planning, Monitoring en Evaluation (PME) en ben je geinteresseerd is een unieke werkomgeving die idealen en resultaten combineert?
Solidaridad heeft een vacature voor de functie van:
Knowledge & Learning Manager (32-36 uur per week)
Als Knowledge & Learning Manager ben je verantwoordelijk voor het (door)ontwikkelen en implementeren van ons meerjarig strategisch plan 2016-2020. Je ontwikkelt datasystemen voor kennisbeheer en het documenteren en delen van kennis middels ICT-systemen. Ook ontwikkel je het lerend vermogen van onze organisatie door leerprocessen te organiseren en te borgen. De Knowledge & Learning Manager bouwt relaties en partnerships op met externe kennisinstituten om kennis beschikbaar te krijgen voor de programma's van Solidaridad. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor Planning, Monitoring en Evaluation en een goede uitvoering van PME-processen. Je legt de lat hoog en bent een sparringpartner voor collega's en inhoudelijke experts in de organisatie.
De Knowledge & Learning Manager maakt deel uit van het managementteam (MT) en geeft dus mede leiding aan de organisatie. Samen met de sectorspecialisten stel je jaarlijks een werkplan op voor knowledge & learning. Ook stuur je een klein team met gespecialiseerde PME-medewerkers aan. De Knowledge & Learning Manager is een meewerkend voorman of -vrouw en zowel beleidsmatig, aansturend als uitvoerend werkzaam.
Belangrijkste ervaring en functie eisen
  • Academisch werk- en denkniveau.
  • Affiniteit met het beleid en de doelgroepen van Solidaridad.
  • Ruime kennis van en ervaring met Knowledge, Learning en PME op strategisch niveau.
  • Affiniteit met ICT-systemen.
  • Ervaring met het werken binnen een complex en internationaal krachtenveld.
  • Interculturele sensitiviteit en vaardigheden op het gebied van interculturele communicatie.
  • Management- en sociale vaardigheden.
  • Goed kunnen samenwerken, zowel binnen de organisatie en het internationale Solidaridad Network, als met externe partners.
  • Uitstekende beheersing van de Engelse taal is vereist en van de Nederlandse taal gewenst.
  • Proactief en ondernemend.
  • Hands-on mentaliteit.
  • Bereidheid tot reizen, met name binnen Europa.
Solidaridad biedt een unieke en uitdagende functie in een inspirerende en internationale werkomgeving, met ondernemingsvermogen en een innovatieve aanpak.
Standplaats: Utrecht
Salarisindicatie: BBRA schaal 13
Mail je sollicitatiebrief (gericht aan Melanie Koster) en cv uiterlijk vrijdag 12 februari a.s. naar hr@solidaridad.nl met in het onderwerp 'Sollicitatie Knowledge & Learning Manager'. Eventuele vragen kun je het beste mailen naar hr@solidaridad.nl of bel naar Melanie Koster (030 - 272 0313).
Een eerste kennismakingsgesprek vindt plaats op 19, 24 of 26 februari 2016. De tweede gespreksronde vindt plaats op 2 of 4 maart 2016. Geef je in je sollicitatiebrief aan of je beschikbaar bent op de genoemde data?
Een assessment en een referentiecheck kunnen deel uitmaken van de selectieprocedure.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Over Solidaridad
Als voorloper op het gebied van duurzame economische ontwikkeling biedt Solidaridad perspectief op welvaart voor iedereen, met respect voor mens en de aarde. Met bijna 50 jaar ervaring, experts in het veld en pragmatische samenwerking met invloedrijke partners in en om de productieketen, creeert Solidaridad slimme oplossingen met blijvende positieve impact.
Achtergrond bij de vacature
Solidaridad Nederland maakt een transitie door naar een meer Europese programma ontwikkeling en structuur. Om dit proces mogelijk te maken, richten we - naast de Nederlandse stichting - de stichting Solidaridad Europe op. De stichtingen Solidaridad Nederland en Solidaridad Europe zijn onderdeel van Solidaridad Network: de netwerkorganisatie waarin negen regionale centra in een organisatorisch verband samenwerken (www.solidaridadnetwork.org).
Solidaridad Nederland/Europe gaat zich met name toeleggen op vijf kernactiviteiten:
  • Fondsenwerving bij Europese donoren voor de programma's in Afrika, Latijns Amerika en Azie;
  • Samenwerking met Europese bedrijven bij de verduurzaming van ketens en productiesectoren;
  • Leren van en samenwerken met Europese kennisinstellingen om kennis en nieuwe technologieen beschikbaar te maken voor de doelgroepen in de programma's;
  • Beleidsbeinvloeding van bedrijven en overheden in Europa om tot beleidskaders te komen die verduurzaming stimuleren;
  • Communicatie en campagne-ontwikkeling in Europa om in het publieke domein aandacht te krijgen voor de verduurzamingsagenda.
We stellen de ontwikkeling van deze kernactiviteiten de komende jaren centraal in de werkstructuur en de werkprocessen van Solidaridad Nederland/Europe. Hiervoor wijzigen we de huidige structuur waarin de sectorprogramma's centraal staan in een structuur waarin de kernactiviteiten (meer) centraal komen te staan. De sectorprogramma's worden uitgevoerd in de regio's met een gedelegeerd mandaat van een lokale directie en staf. Sectorkennis blijft behouden in Nederland maar wordt meer gericht ingezet op de genoemde vijf kernactiviteiten. Voor een aantal kernactiviteiten zoeken wij kerntaak-managers:
  • Fundraising Manager
  • Corporate Engagement Manager
  • Knowledge & Learning Manager
De kerntaakmanagers geven functioneel leiding aan de vijf kernactiviteiten door jaarlijks een werkplan op te stellen met de sectorspecialisten voor hun bijdrage aan de verschillende kernactiviteiten. Zij ondersteunen, coachen en begeleiden deze medewerkers bij de realisatie van hun werkplan. De kerntaakmanagers op Fundraising, Knowledge & Learning en Communication & Campaigning hebben tevens een eigen specialistisch team waaraan zij hierarchisch leiding geven.
De kerntaakmanagers zijn deskundig en ervaren op hun werkveld en in staat de strategische doelstellingen van Solidaridad te realiseren, zoals vastgelegd in Ambition 2020, het meerjarig strategisch plan 2016-2020'.
De kerntaakmanagers maken deel uit van het nieuw te vormen managementteam (MT). Het MT staat onder leiding van de Algemeen Directeur. Ook zijn de Financial Controller en de People & Operations Manager lid van het MT.
De People & Operations Manager geeft hierarchisch leiding aan de sectorspecialisten, met name op aspecten van tijdmanagement, prioriteitstelling, capaciteit, kwaliteiten en loopbaanontwikkeling. Ook geeft hij/zij leiding aan de supportmedewerkers en is hij/zij verantwoordelijk voor HR/Talent Management. Dit is eveneens een vacature.