Header

Ekonomi och administrationsansvarig Sweden

  • Deadline : 18 Oct 2015
  • Salary : Competitive with excellent benefits
Vill du jobba med oss och förändra liv varje dag?
WaterAid Sverige söker Ekonomi-och administrationsansvarig
WaterAid är världens ledande oberoende organisation med fokus på vatten, sanitet och hygien för fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling. Sedan 1981, har WaterAid gett över 23 miljoner människor i världens fattigaste samhällen tillgång till rent vatten ,sanitet och hygien. Vi arbetar idag i 37 länder med program verksamhet och att påverka beslutsfattare globalt, nationellt och lokalt. WaterAid Sverige etablerades 2009 och är medlem i federationen WaterAid International. I Sverige är vi en liten expansiv organisation, 11 medarbetare arbetar i dagsläget på kontoret ett stenkast från Solna centrum.
För mer information, välkommen att besöka http://www.wateraid.se 
Din rollSom ekonomi-och administrationsansvarig arbetar du brett med ekonomi och administration för verksamheten: från strategi, budget, prognoser, policies och processer till det löpande ekonomi- och administrationsarbetet. Du är en viktig del av en liten expansiv organisation som arbetar inom ett större internationellt sammanhang. Du kommer att ha personalansvar för en ekonomi- och kontorsassistent som arbetar med kontorsmanagement och löpande ekonomi-och givaradministration.
Du ingår i ledningsgruppen i WaterAid Sverige samt i WaterAid Internationals Finance Executive och rapporterar till generalsekreteraren.
Exempel på arbetsuppgifter och ansvarsområden:
  • Ansvar för att organisationen har en effektiv och fungerade ekonomihantering och administration
  • Utveckla och underhålla nödvändiga policies i enlighet med FRIIs kvalitetskod, Svensk Insamlingskontroll och WAinternationals standards
  • Ansvar för verksamhetens budget och prognosprocesser
  • Ansvar för momshanteringen
  • Ansvar för den löpande bokföringen och hantering av fakturor
  • Ansvar för ekonomisk rapportering till GS, ledningsgrupp samt styrelsen
  • Ansvar för årsbokslut och revisionsunderlag
  • Ansvar för ekonomisk rapportering och koordinering till WaterAid International
  • Ansvar för lönehantering och visst HR-stöd till generalsekreteraren
  • IT-och telefoniansvar
  • WAi administration ( administration runt medlemskap i federationen , complience med internationella standards etc )
  • Leder Risk management arbetet inom organisationen
  • Assisterar generalsekreteraren i styrelsehantering
Din BakgrundFör att axla rollen tror vi att du behöver ha gedigen erfarenhet av en ledande roll inom ekonomi, som redovisningsekonom eller ekonomiansvarig i en mindre organisation där du haft ett helhetsperspektiv. Du är van att arbeta brett och kan hantera allt från fakturor och löpande bokföring till att självständigt sammanställa månads-och årsbokslut. Tjänsten kräver att du uttrycker dig obehindrat både på engelska och svenska, i tal och skrift.
Har du erfarenhet av biståndsarbete, stiftelselagen eller insamlingsorganisation så ser vi det som ett plus.
Du som söker tycker om att vara en del av en liten växande organisation i Sverige som arbetar i ett större internationellt sammanhang och trivs i en föränderlig, entreprenöriell och utmanande miljö. För att trivas och lyckas i rollen gillar du struktur och att förbättra processer. Du är prestigelös, utvecklingsorienterad och noggrann och har en förmåga att arbeta såväl med detaljer som att lyfta blicken och tänka strategiskt.
Vi erbjuderEn spännande roll inom en organisation som verkligen gör stor skillnad. Du blir en del av ett team som arbetar nära varandra och tillsammans gör skillnad varje dag.  
Mer om tjänstenI den här rekryteringen samarbetar vi med EQonomy/Wise Professionals. Har du frågor kring tjänsten och rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta Iréne Lavesson, rekryteringskonsult, 0765-25 90 34 eller Cecilia Chatterjee-Martinsen, Generalsekreterare, 073-661 22 88. Varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2015-10-18.