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Library of Parliament Parliamentary Budget Officer


Parliamentary Budget Officer
The Parliamentary Budget Officer (PBO) is an important source of financial and economic information for Canada’s Parliament and parliamentarians. Established in 2008 as an officer of the Library of Parliament, the PBO is responsible for providing independent and non-partisan analysis to Parliament on the state of the nation's finances, the government's estimates and trends in the Canadian economy; undertaking research into the nations finances and economy upon request from a committee or parliamentarian; undertaking research into the government’s estimates when requested by a Committee mandated to review those estimates; and  estimating the financial costs of any proposal for matters over which Parliament has jurisdiction. 

As a member of the Library of Parliament’s Executive Committee, and working closely with a dedicated staff of Library researchers, the PBO plays a crucial role in ensuring parliamentarians have the information they require in order to effectively carry out their functions.  This influential role requires both the ability to conduct detailed and high-level analysis of complex financial information, and the ability to present it in an accessible, non-partisan manner. The PBO must maintain a credible reputation with parliamentarians as well as federal departments and agencies, while ensuring the provision of economic and financial analysis of the highest quality. 

The ideal candidate will be a strategic and innovative leader, with the ability to understand the framework of the Parliament of Canada and Canada’s parliamentary system of governance. The PBO will be an effective communicator and a prime source of reliable financial and economic analysis for all parliamentarians. The ideal candidate will hold a university degree in a relevant field such as economics, business, finance, political science or public administration; a graduate degree in a related field would be an asset. The ideal candidate will have managerial experience, knowledge of the federal budget process and the federal government’s expenditure management process, and the ability to develop and maintain constructive relationships among senior decision-makers in a highly stressful environment. The ideal candidate will possess integrity and the ability to work with the utmost discretion. Proficiency in both official languages is essential. 

To further explore this opportunity, please contact Nicole Poirier (613-231-6666 x 29) or Eric Slankis (613-231-6666 x 33) of Renaud Foster Executive Search. To apply in confidence, please forward your curriculum vitae and letter of introduction to Nicole Poirier at npoirier@renaudfoster.com. All submissions will be acknowledged. 


Directeur parlementaire du budget 

Le directeur parlementaire du budget (DPB) est une source importante d’information financière et économique pour le Parlement du Canada et les parlementaires. Institué en 2008 comme haut fonctionnaire de la Bibliothèque du Parlement, le DPB a pour mandat de fournir au Parlement, de façon indépendante, des analyses non partisanes de la situation financière du pays, des prévisions budgétaires du gouvernement et des tendances de l’économie nationale; à la demande d’un comité ou d’un parlementaire, de faire des recherches en ce qui touche les finances et l’économie du pays; à la demande de tout comité parlementaire auquel a été confié le mandat d’examiner les prévisions budgétaires du gouvernement, de faire des recherches en ce qui touche ces prévisions; et d’évaluer le coût financier de toute mesure proposée relevant des domaines de compétence du Parlement. 

À titre de membre du Comité exécutif de la Bibliothèque du Parlement, et travaillant en étroite collaboration avec une équipe spécialisée de chercheurs de la Bibliothèque, le DPB joue un rôle primordial auprès des parlementaires pour faire en sorte qu’ils aient les renseignements dont ils ont besoin pour s’acquitter efficacement de leurs fonctions. Afin d’assumer ce rôle influent, le DPB doit être capable d’analyser de façon détaillée et à un niveau élevé des données financières complexes, et de les présenter de manière impartiale et accessible. Le DPB doit maintenir une réputation crédible auprès des parlementaires et des ministères et organismes fédéraux, tout en produisant des analyses financières et économiques de la plus haute qualité. 

La personne idéale doit faire preuve de leadership stratégique et innovateur avec une bonne compréhension du Parlement et du système de gouvernance parlementaire canadien. Elle doit également être en mesure de communiquer efficacement et être une source de premier plan d’analyses financières et économiques fiables pour tous les parlementaires. La personne idéale doit posséder un diplôme universitaire dans un domaine pertinent tel que l’économie, les affaires, les finances, la science politique ou l’administration publique; un diplôme d’études supérieures dans un domaine connexe serait un atout. Elle doit avoir une expérience en gestion et une connaissance du processus budgétaire fédéral et du processus de gestion des dépenses du gouvernement fédéral. Elle doit être capable d’entretenir des rapports constructifs avec les décideurs principaux dans un milieu où le stress est très présent. La personne qualifiée doit être intègre et capable de travailler avec la plus grande discrétion. La maîtrise des deux langues officielles est essentielle. 

Pour plus d’informations sur cette possibilité d’emploi, veuillez contacter Nicole Poirier (613-231-6666, poste 29) ou Eric Slankis (613-231-6666, poste 33) chez Renaud Foster – Recherche de cadres. Pour poser votre candidature en toute confidentialité, veuillez faire parvenir votre curriculum vitae ainsi qu’une lettre de présentation à Nicole Poirier à npoirier@renaudfoster.com. Un accusé de réception vous sera envoyé.